אכילה רגשית והטיפול בה

יש חשיבות גדולה לאיך אנחנו אוכלים ומה אנחנו מרגישים כלפי עצמנו.

כשאני לא מקבל/ת את עצמי,מהי אכילה רגשית וכיצד מטפלים בה? האוכל הוא פיצוי ולרוב נאכל יותר ממה שאנחנו צריכים. האוכל כפיצוי הוא ביטוי לקושי שקיים בפנים.

דיאטות חוזרות ונשנות לרוב לא נוגעות בשורש המקור לאכילה הרגשית, ולכן בסופו של דבר עלולות לגרום לתסכול. הרבה פעמים יש לנו רצון לשנות משהו בחיים שלנו, בעצמנו או במראה שלנו. הרצון מגיע עם חוסר קבלה עצמית, אשמה עצמית, ביקורתיות גבוהה ורצון להיות מושלמת.

לנשים בדרך כלל יש אקסטרה מהרגשות האלו, כי הם מרגישות שיש ציפיות גבוהות שהן צריכות לעמוד בהן – גם להיות אם ואישה, גם להיות בעלת קריירה מצליחה וגם להיראות מיליון דולר.

המלכודת היא פשוטה אבל גם מסובכת – כל עוד נרצה לעמוד בציפיות, הדבר מועד לכישלון ותמיד תהיה אכזבה. אם נגיע ממקום של לספק מישהו אחר ולא מתוך הקשבה לעצמנו, לרוב תהיה תחושה של "לא מספיק" כי אין גבול שזה תלוי בבחוץ. הגבול צריך להיות בתוך עצמנו, תוך הקשבה פנימית לתחושות שלנו.


טיפול באכילה רגשית מבוסס על אימון של התודעה בשילוב הקניית הרגלי אכילה נכונה
עם התרגול של ההקשבה העצמית, פחות יהיו ספקות ולבטים ופחות יהיה רצון שהאחרים ירגישו טוב על חשבונכן.

תהליכי שינוי נובעים רק מתוך קבלה עצמית. חשוב להגיע לכל שינוי, במיוחד שינויים שקשורים לאכילה ולבריאות שלנו, עם הרבה אמפתיה וידיעה שהדרך יכולה להיות עם עליות וירידות וזה עדיין בסדר ולא אומר שנכשלנו. הסיכוי להצלחה יותר גדול אם ניפול ונקום בצורה נעימה כלפי עצמנו.

כנטורופתית גם באכילה אני מעבירה מסר למטופלות שלי שחשוב שנקשיב לעצמנו, גם בכמויות של כמות האוכל ומתי האכילה הופכת להיות רגשית וגם מה נכון לנו לאכול ומה יעשה לנו לא טוב ועדיף להימנע מאכילתו מראש.

 

טיפים להתמודדות עם אכילה רגשית

  1. החשק לאוכל לוקח בין 20 שניות לשתי דקות. בזמן שממתינים אפשר לעשות משהו חיובי ומשמח, כמו לשים שיר ביוטיוב או לשיר אותו, לקרוא ספר, לצייר ולעשות כל דבר יצירתי העולה על רוחכם.
  2. מומלץ לאכול בישיבה בלבד, בשולחן האוכל ולא כחלק מהתנהלות בבית או בעבודה. יש לתת לאוכל ולגוף את הזמן והמקום המגיעים להם.
  3. כשבא לנו לאכול, צריך לבדוק האם באמת מה שאנחנו זקוקים לו הוא אוכל? או אולי חיבוק, להירגע, לנוח או סתם הפסקה קצרה משגרת היום השוחקת.
  4. במקום לברוח לאכילה רגשית, אפשר לברוח למקום נעים בדימיון כמו טיול מהנה, חוף ים וכל מקום או חברת של אנשים שאתם אוהבים להימצא בחברתם.
  5. חשוב לדעת מהיכן הרגש מגיע, לעתים אנחנו חשים כעס על עצמנו שאנחנו אוכלים ובעצם הכעס מגיע מקשר שלנו עם מישהו או סיטוציה בחיינו שמקשה עלינו ואנחנו לא נותנים לה מקום. טיפול רגשי במקור הקושי יכול להקל ולשחרר את החסימה שגורמת לנו לרצות לאכול כדי לשחרר מועקה.

 

אשמח לתת לכם כלים וידע נוסף, כדי להפוך את האכילה הרגשית לאכילה חיובית ומרגשת.

ענת אדלר

050-6794129

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *